Secara umumnya, umat Islam diperintahkan agar makan dan minum
hanya dari apa-apa yang dihalalkan dan menjauhi segala bentuk makanan yang
haram. Ini merupakan adab makan dan minum yang paling utama perlu difahami dan
dipatuhi. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا
مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ
إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
“Wahai manusia, makanlah makanan yang halal
lagi baik dari apa-apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti
langkah-langkah Syaitan, kerana sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh yang
jelas bagimu.” (Surah al-Baqarah, 2: 168)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ
إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman, makanlah
dari rezeki yang baik-baik dari apa yang Kami kurniakan kepadamu dan
bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu mengabdikan diri.”
(Surah al-Baqarah, 2: 172)
Tetapi tidak hanya itu, bahkan ada lagi beberapa bentuk-bentuk
adab makan dan minum yang harus dipelajari, difahami, dan diikuti sebagai
seorang muslim yang sempurna keimanannya. Di antara adab-adab yang dimaksudkan
tersebut adalah sebagaimana berikut:
1, Makan dengan tangan kanan, Jangan makan seperti
Syaitan
Rasulullah Shallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ
فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ، وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ
الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ، وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ
“Jika seseorang di antara kamu makan, maka
hendaklah dia makan dengan tangan kanannya. Jika minum, maka hendaklah minum
dengan tangan kanannya, kerana syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum
dengan tangan kirinya.” (Shahih Muslim, no. 2020. Bab: Adab Makan dan Minum
serta Hukum-hakamnya)
Dalam riwayat Ibnu Majah:
لِيَأْكُلْ أَحَدُكُمْ
بِيَمِينِهِ وَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ وَلْيَأْخُذْ بِيَمِينِهِ وَلْيُعْطِ
بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ
وَيُعْطِي بِشِمَالِهِ وَيَأْخُذُ بِشِمَالِهِ
“Makanlah kamu dengan tangan kanannya, minum dengan tangan
kanannya, mengambil dengan tangan kanannya, dan memberi dengan tangan kanannya.
Kerana sesungguhnya Syaitan itu makan dengan tangan kirinya, minum dengan
tangan kirinya, memberi dengan tangan kirinya, dan mengambil dengan tangan
kirinya.” (Sunan Ibnu Majah, no. 3266. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Dua hadis ini menunjukkan perintah agar apabila makan dan minum,
hendaklah dengan tangan kanan. Ia juga menunjukkan larangan menyamai amalan
atau cara syaitan makan, di mana syaitan apabila makan atau minum, maka mereka
makan dan minum dengan tangan kiri.
Hukum menggunakan tangan kanan untuk menyuap makanan ke mulut itu
hukumnya adalah wajib kerana asal bagi setiap perintah itu adalah menunjukkan
hukum wajib melainkan ada dalil-dalil lain yang mengecualikannya. Atau jika ada
udzur-udzur lain yang tidak dapat dielakkan seperti cedera teruk pada tangannya
yang kanan, atau lumpuh, atau tidak memiliki tangan sama sekali.
Selain itu, hadis ini juga turut mengkhabarkan tentang sebahagian
dari sifat-sifat Syaitan. Iaitu syaitan itu memiliki tangan dan memiliki sifat
makan, di mana apabila ia makan, maka ia makan dengan tangan kirinya. Kemudian,
disunnahkan kepada kita agar menyelisihi perangai syaitan tersebut.
2, Tidak Sombong Untuk Makan Dengan Tangan Kanan
Dalam Shahih Muslim disebutkan sebuah hadis:
أَنَّ رَجُلًا أَكَلَ عِنْدَ
رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِشِمَالِهِ، فَقَالَ: كُلْ
بِيَمِينِكَ، قَالَ: لَا أَسْتَطِيعُ، قَالَ: لَا اسْتَطَعْتَ، مَا مَنَعَهُ
إِلَّا الْكِبْرُ، قَال:
فَمَا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ
“Bahawasanya ada seorang lelaki makan dengan tangan kirinya di
sisi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Maka Rasulullah pun bersabda:
“Makanlah dengan tangan kanan engkau.”
Lelaki itu pun berkata: “Aku tidak mampu.” Kata Rasulullah lagi:
“Kamu tidak mampu?” (Hakikatnya) tidaklah dia menolaknya melainkan kerana
sombong. (kata perawi): Maka setelah itu, dia pun benar-benar tidak mampu
menyuap makanan (dengan tangan kanannya) sampai ke mulutnya.” (Shahih Muslim,
no. 2021. Bab: Adab Makan dan Minum serta Hukum-hakamnya)
3, Rasulullah mengajarkan adab makan buat anak
kecil
Daripada ‘Umar B. Abi Salamah, beliau berkata, “Ketika aku masih
kecil berada di bawah jagaan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, tanganku
ke sana ke mari di ketika makan. Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
bersabda:
يَا غُلَامُ، سَمِّ اللهَ،
وَكُلْ بِيَمِينِكَ، وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ
“Wahai Ghulam (anak kecil), sebutlah nama
Allah (bismillah), makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah makanan yang
dekat denganmu.” Maka begitulah cara (adab) aku makan setelah itu.” (Shahih
al-Bukhari, no. 5376. Muslim no. 2022)
Hadis ini menunjukkan disunnahkan agar mengambil makanan yang
paling hampir dengan tempat duduk kita, tidak berebut makanan, tidak sehingga
berlaga tangan, tidak menyibukkan diri untuk mengambil makanan yang jauh,
disunnahkan agar membaca bismillah ketika hendak makan, dan disunnahkan agar
makan dengan tangan kanan. Tetapi dibolehkan sekiranya kita meminta tolong
orang lain agar mengambilkan makanan yang jauh untuk kita sebagaimana dalam
hadis yang lain.
Hadis ini juga turut menunjukkan kepada kita bagaimana mendidik
anak-anak tentang sebahagian dari adab-adab makan dan tidak memarahinya.
4, Apabila Makan, Sebutlah Nama Allah
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ
فَلْيَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى، فَإِنْ نَسِيَ أَنْ يَذْكُرَ اسْمَ اللَّهِ
تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ
“Apabila salah seorang di antara kamu makan,
maka sebutlah nama Allah Ta’ala. Jika dia terlupa untuk menyebut nama Allah Ta’ala
di awalnya, hendaklah dia mengucapkan:
بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ
وَآخِرَهُ
“Bismillaahi awwalahu wa aakhirahu (dengan
nama Allah di awal dan akhirnya).”.” (Sunan Abu Daud, no. 3767. Dinilai sahih
oleh al-Albani)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِنَّ الشَّيْطَانَ
لَيَسْتَحِلُّ الطَّعَامَ الَّذِي لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ
“Sesungguhnya Syaitan menghalalkan makanan
yang tidak disebut nama Allah padanya.” (Sunan Abu Daud, no. 3766. Dinilai
sahih oleh al-Albani)
Seorang lelaki yang menjadi pelayan kepada Rasulullah mengatakan:
أنه كان يسمع النبي صلى الله
عليه و سلم إذا قرب إليه طعاما يقول: بسم الله
“Bahawasanya beliau mendengar Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam apabila makanan didekatkan (dihidangkan)
kepadanya, maka beliau pun mengucapkan: “Bismillah”.” (Ibnu Taimiyah, Kalim
ath-Thayyib, no. 190. Dinilai sahih isnadnya oleh al-Albani)
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah (Wafat: 852)
berkata:
“Dalil yang paling tegas tentang maksud bacaan tasmiyah (ketika
hendak makan) adalah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan at-Tirmidzi dari
jalan Ummu Kultsum daripada ‘Aisyah, secara marfu’:
إِذَا أَكَلَ أَحَدكُمْ طَعَامًا
فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّه، فَإِنْ نَسِيَ فِي أَوَّله فَلْيَقُلْ: بِسْمِ اللَّه
فِي أَوَّله وَآخِره
“Apabila salah seorang di antara kamu makan,
maka ucapkanlah “Bismillah”. Jika terlupa menyebutnya, hendaklah ia
mengucapkan: “Bismillaahi fii awwalihi wa aakhirihi (dengan nama Allah pada
awal dan akhirnya).” Hadis ini memiliki dukungan (syahid) dari hadis Umayyah B.
Makhsyi yang dikeluarkan oleh Abu Daud dan An-Nasaa’i.” (Ibnu Hajar, Fathul
Bari, 9/521. Hadis ini terdapat dalam Sunan at-Tirmidzi, no. 1858 dan dinilai
sahih oleh at-Tirmidzi)
Boleh juga mengucapkan dengan doa sebagaimana dalam hadis berikut
ini. Kata Rauslullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
مَنْ أَطْعَمَهُ اللَّهُ
الطَّعَامَ فَلْيَقُلْ: اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا
مِنْهُ، وَمَنْ سَقَاهُ اللَّهُ لَبَنًا فَلْيَقُلْ: اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا
فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ
“Sesiapa yang dikurniakan oleh Allah dengan
makanan, maka ucapkanlah:
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ
وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ
“Ya Allah, berkahilah kami padanya dan
kurniakanlah makanan yang lebih baik lagi.” Dan sesiapa yang dikurniakan
minuman berupa susu oleh Allah, maka ucapkanlah:
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ
وَزِدْنَا مِنْهُ
“Ya Allah, berkahilah kami padanya dan
tambahkanlah untuk kami darinya.”.” (Sunan Abu Daud, no. 3730. Sunan
at-Tirmidzi, no. 3455)
5, Doa Makan Yang Masyhur Tetapi Tidak Sahih Dari
Nabi
Doa (hadis) yang dimaksudkan tersebut adalah:
أنه كان يقول في الطعام إذا قرب
إليه: اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ،
بِسْمِ اللهِ
“Apabila Nabi dihidangkan dengan makanan,
maka beliau pun mengucapkan:
اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا
فِيْمَا رَزَقْتَنَا، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، بِسْمِ اللهِ
“Ya Allah berkahilah kami pada apa yang
direzekikan untuk kami, dan jauhilah kami dari ‘azab neraka, bismillah.”
(Lihat: al-Adzkar an-Nawawiyah, m/s. 424,no. 674 – Daar Ibn Khuzaimah, Tahqiq:
‘Amir ‘Ali Yasin)
Kata Syaikh Amir ‘Ali Yasin:
“Hadis ini dha’if jiddan, diriwayatkan oleh ath-Thabrani dalam
ad-Du’a, no. 888, Ibnu as-Sunni, no. 457, dan Ibnu ‘Adi, 6/2212 dari beberapa
jalur, “dari Hisyam B. ‘Ammaar, Muhammad B. ‘Isa B. Sami’ menceritakan kepada
kami, “Muhammad B. Abi az-Zu’aiza’ah, menceritakan kepada kami, daripada ‘Amr
B. Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya…” dengan hadis tersebut.
Sanad hadis ini adalah sanad yang bersangatan lemahnya. Hisyam dan
Ibnu Sami’, keduanya dipertikaikan, tetapi masalah yang sebenarnya terletak
pada Ibnu Abi az-Zu’aiza’ah, kerana ia tertuduh pendusta lagi matruk
(ditinggalkan hadisnya), dan hadisnya mungkar lagi sangat dha’if (syadid
adh-dha’if). Dengannya, hadisnya ini dinilai mungkar oleh Ibnu ‘Adi,
adz-Dzahabi, dan Ibnu Hajar al-Asqalani. (‘Amir ‘Ali Yasin, al-Adzkar
an-Nawawiyah, m/s. 424 – Daar Ibn Khuzaimah)
Maka dari itu, hendaklah kita mengutamakan sunnah dan doa-doa yang
sahih terlebih dahulu.
6, Jangan Makan Bersama Syaitan
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ
بَيْتَهُ، فَذَكَرَ اللهَ عِنْدَ دُخُولِهِ وَعِنْدَ طَعَامِهِ، قَالَ
الشَّيْطَانُ: لَا مَبِيتَ لَكُمْ، وَلَا عَشَاءَ، وَإِذَا دَخَلَ، فَلَمْ
يَذْكُرِ اللهَ عِنْدَ دُخُولِهِ، قَالَ الشَّيْطَانُ: أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ،
وَإِذَا لَمْ يَذْكُرِ اللهَ عِنْدَ طَعَامِهِ، قَالَ: أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ
وَالْعَشَاءَ
“Apabila seorang lelaki memasuki rumahnya lalu dia berzikir kepada
Allah (menyebut nama Allah) ketika dia masuk dan ketika dia makan, maka
syaitan pun berkata (kepada kaum kerabatnya):
“Tidak ada tempat bermalam dan tidak ada
makan malam untuk kamu semua.”
Apabila dia masuk tanpa berzikir kepada Allah ketika dia masuk,
maka syaitan pun berkata:
“Kamu semua akan mendapat tempat bermalam.”
Apabila dia tidak berzikir kepada Allah (menyebut nama Allah)
ketika makan, maka syaitan pun berkata:
“Kamu semua akan mendapat tempat bermalam berserta makan malam.”.”
(Shahih Muslim, no. 2018. Abu Daud, no. 3765)
Hadis ini menunjukkan apabila kita makan tanpa mengingat Allah dan
tanpa membaca bismillah (atau tanpa dzikir yang disunnahkan sebagaimana di
atas), maka syaitan akan turut serta makan bersama-sama tanpa kita sedari.
7, Makan berjama’ah (bersama-sama)
Para sahabat Nabi berkata:
يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا
نَأْكُلُ وَلَا نَشْبَعُ، قَالَ: فَلَعَلَّكُمْ تَفْتَرِقُونَ؟ قَالُوا: نَعَمْ،
قَالَ: فَاجْتَمِعُوا عَلَى طَعَامِكُمْ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ
يُبَارَكْ لَكُمْ فِيهِ
“Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami makan tetapi tidak merasa
puas?” Beliau bersabda: “Mungkin kerana kamu makan sendiri-sendiri.” Mereka
menjawab, “Ya benar.” Beliau bersabda: “Hendaklah kamu bersama-sama
(berjama’ah) ketika makan, dan sebutlah nama Allah atasnya, maka kamu akan
mendapat barakah padanya.” (Sunan Abu Daud, no. 3764. Dinilai hasan oleh
al-Albani)
Hadis ini selainnnya menunjukkan sunnah mengucapkan bismillah
ketika hendak makan, ia juga menunjukkan disunnahkan agar makan secara
berjama’ah, bukan sendiri-sendiri kerana padanya terdapat barakah lagi
membuatkan kita merasa cukup (kenyang).
8, Minum Dengan Tiga Kali Nafas
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:
كان يشرب في ثلاثة أنفاس إذا
أدنى الإناء إلى فيه سمى الله تعالى وإذا أخره حمد الله تعالى يفعل ذلك ثلاث مرات
“Bahawasanya (Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wa Sallam) biasa minum dengan tiga kali nafas (selang seli antara meneguk air
dan menarik nafas). Jika bekas minuman menghampiri ke mulut beliau, beliau
menyebut nama Allah Ta’ala. Dan jika selesai satu nafas, beliau memuji Allah
Ta’ala (mengucapkan tahmid). Beliau lakukan perkara yang sama tiga kali.” (Ibnu
Hajar, Fathul Bari, 10/94. Majma’ az-Zawa’id, no. 8259. Al-Albani, Silsilah
al-Ahaadits ash-Shahihah, 3/272, no. 1277)
9, Bacaan (Dzikir)
Setelah Makan
Daripada Mu’adz B. Anas, daripada ayahnya ia berkata: Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
مَنْ أَكَلَ طَعَامًا فَقَالَ:
الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي هَذَا وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ
مِنِّي وَلَا قُوَّةٍ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Sesiapa yang makan makanan kemudian
mengucapkan:
الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي
أَطْعَمَنِي هَذَا وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلَا قُوَّةٍ
“Alhamdulillaahilladzii ath-amanii haadzaa wa
rozaqaniihi min ghairi haulinm minnii wa laa quwwatin” (Segala puji bagi Allah
yang telah memberiku makanan ini, dan merezekikan kepadaku tanpa daya serta
kekuatan dariku), maka diampuni dosanya yang telah lalu.” (Sunan at-Tirmidzi,
no. 3458. Kata at-Tirmidzi, hadis ini hasan gharib. Manakala al-Albani
menilainya hasan)
Juga sebagaimana doa Nabi ini, daripada Abu Umamah radhiyallahu
‘anhu beliau berkata:
“Setelah Nabi selesai makan, beliau berdoa:
الحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا
طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ، غَيْرَ مَكْفِيٍّ وَلاَ مُوَدَّعٍ وَلاَ مُسْتَغْنًى
عَنْهُ، رَبَّنَا
“Segala puji bagi Allah dengan pujian yang
banyak, baik, dan penuh keberkahan padanya. Dzat yang telah mengurniakan
kecukupan, Dzat yang tidak mungkin diabaikan, dan Dzat yang sentiasa
diperlukan. Engkaulah Rabb kami.” (Shahih al-Bukhari, no. 5458. Bab: Apa Yang
Dibaca Sebaik Selesai Makan)
Dalam riwayat yang lain, juga daripada Abu Umamah radhiyallahu
‘anhu:
الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَفَانَا
وَأَرْوَانَا، غَيْرَ مَكْفِيٍّ وَلاَ مَكْفُورٍ
“Segala puji bagi Allah yang telah
mencukupkan kami dan memberi kami minum, Dzat yang telah mengurniakan
kecukupan, dan yang nikma-Nya tidak kami kufuri (ingkari).” (Shahih al-Bukhari,
no. 5459. Bab: Apa Yang Dibaca Sebaik Selesai Makan)
Jika mengucapkan dengan ucapan “alhamdulillah” setelah makan juga
dibolehkan berdasarkan hadis berikut, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
bersabda:
إِنَّ اللَّهَ لَيَرْضَى عَنِ
الْعَبْدِ أَنْ يَأْكُلَ الأَكْلَةَ فَيَحْمَدَهُ عَلَيْهَا أَوْ يَشْرَبَ
الشَّرْبَةَ فَيَحْمَدَهُ عَلَيْهَا
“Sesungguhnya Allah redha kepada hamba-Nya
yang mengucapkan tahmid (alhamdulillah) sebaik selesai makan dan minum.”
(Shahih Muslim, no. 2734)
10, Menjilat Jari
Sebelum Mengesat atau Membasuhnya
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلاَ
يَمْسَحْ يَدَهُ حَتَّى يَلْعَقَهَا أَوْ يُلْعِقَهَا
“Apabila seseorang di antara kamu makan, maka
janganlah dia membersihkan (atau mengesat) tangannya sehinggalah dia menjilatnya
atau ada orang lain yang menjilatkan untuknya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5456.
Bab: Menjilat dan Menghisap Jari Sebelum Dibersihkan Dengan Kain Pengelap)
Hadis ini menunjukkan disunnahkan agar menjilat sisa-sisa makanan
yang masih melekat pada jari-jemari sebelum dibasuh atau dikesat.
11, Berkumur-kumur Setelah Selesai
Makan
Suwaid B. An-Nu’man radhiyallahu ‘anhu berkata:
خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى خَيْبَرَ، فَلَمَّا كُنَّا بِالصَّهْبَاءِ
دَعَا بِطَعَامٍ، فَمَا أُتِيَ إِلَّا بِسَوِيقٍ، فَأَكَلْنَا، فَقَامَ إِلَى
الصَّلاَةِ فَتَمَضْمَضَ وَمَضْمَضْنَا
“Kami keluar bersama-sama Rasulullah ke
Khaibar. Ketika kami tiba di ash-Shahba’, beliau meminta dibawakan makanan.
Tiada apa (untuk dihidangkan) melainkan gandum. Maka kami pun makan. Kemudian
beliau berdiri untuk solat, maka beliau berkumur-kumur, dan kami pun
berkumur-kumur.” (Shahih al-Bukhari, no. 5454. Lihat juga no. 5455. Bab:
Berkumur-kumur Setelah Selesai Makan)
Hadis ini menunjukkan disunnahkan agar berkumur-kumur sebaik
selesai makan terutamanya apabila sebaik selesai makan itu kita hendak segera
mengerjakan solat.
12, Mengajak Penyedia Makanan Untuk
Makan Bersama
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا أَتَى أَحَدَكُمْ
خَادِمُهُ بِطَعَامِهِ، فَإِنْ لَمْ يُجْلِسْهُ مَعَهُ، فَلْيُنَاوِلْهُ أُكْلَةً
أَوْ أُكْلَتَيْنِ، أَوْ لُقْمَةً أَوْ لُقْمَتَيْنِ، فَإِنَّهُ وَلِيَ حَرَّهُ
وَعِلاَجَهُ
“Apabila pembantu (pelayan) salah seorang
daripada kamu menyediakan makanan (untuk kamu) ajaklah dia makan sekali, jika
tidak maka hendaklah kamu berikan padanya satu atau dua makanan, atau secubit
atau dua cubit darinya. Ini kerana dia telah membantu kamu menyediakannya.”
(Shahih al-Bukhari, no. 5460)
13, Apabila
Makanan Telah Terhidang
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا وُضِعَ العَشَاءُ
وَأُقِيمَتِ الصَّلاَةُ، فَابْدَءُوا بِالعَشَاءِ
“Apabila makan malam telah terhidang dan
dalam masa yang sama seruan solat dikumandangkan, maka dahulukanlah makan malam
tersebut.” (Shahih al-Bukhari, no. 5463. Lihat juga: no. 5465, hadis daripada
‘Aisyah)
Nafi’ berkata:
أَنَّهُ تَعَشَّى مَرَّةً،
وَهُوَ يَسْمَعُ قِرَاءَةَ الإِمَامِ
“Bahawasanya beliau (Ibnu ‘Umar) pernah makan
dan dalam masa yang sama suara bacaan imam bersolat telah kedengaran.” (Shahih
al-Bukhari, no. 5464)
Hadis ini menunjukkan disukai agar menghabiskan makanan yang telah
sedia terhidang terlebih dahulu jika tiba-tiba telah masuk waktu solat. Tetapi
sekiranya hidangan makanan tersebut tidak mengganggu kekhusyukkan atau
kesempurnaan solatnya, maka dibolehkan dia untuk meninggalkan sementara makanan
tersebut (dalam keadaan baik) kemudian dia segera menunaikan solat.
Ini sebagaimana hadis Amr B. Umayyah radhiyallahu ‘anhu:
أَنَّهُ رَأَى رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَحْتَزُّ مِنْ كَتِفِ شَاةٍ فِي يَدِهِ،
فَدُعِيَ إِلَى الصَّلاَةِ، فَأَلْقَاهَا وَالسِّكِّينَ الَّتِي كَانَ يَحْتَزُّ
بِهَا، ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ
“Bahawasanya aku nampak Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
sedang memotong daging pada peha kambing, tiba-tiba seruan solat berkumandang.
Beliau pun meletakkan pisau dan daging di tangannya lalu bergegas menuju solat
tanpa memperbaharui wudhu’.” (Shahih al-Bukhari, no. 5462)
14, Tidak Mencela
Makanan
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:
مَا عَابَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَعَامًا قَطُّ، إِنِ اشْتَهَاهُ أَكَلَهُ، وَإِنْ
كَرِهَهُ تَرَكَهُ
“Nabi tidak pernah mencela makanan
sedikitpun. Jika beliau mahu, beliau makan, dan jika tidak suka, beliau
meninggalkannya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5409)
Maksudnya adalah tidak berkata yang bukan-bukan tentang makanan
tersebut walaupun ianya tidak sedap. Tidak mengejeknya, tidak
mempersendakannya, dan tidak mencelanya. Sekiranya mahu atau menyukainya, dia
boleh makan, dan sekiranya tidak mahu, maka dia boleh untuk tidak memakannya.
Dan dalam hadis yang lain, apabila makanan tersebut sedap dan enak, maka
dianjurkan memujinya ketika sedang menikmatinya.
Jabir B. ‘Abdillah radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَأَلَ أَهْلَهُ الْأُدُمَ، فَقَالُوا: مَا عِنْدَنَا إِلَّا
خَلٌّ، فَدَعَا بِهِ، فَجَعَلَ يَأْكُلُ بِهِ، وَيَقُولُ: «نِعْمَ الْأُدُمُ
الْخَلُّ، نِعْمَ الْأُدُمُ الْخَلُّ
“Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pernah meminta
lauk daripada para isterinya. Maka para isterinya berkata, “Tiada apa di sisi
kami kecuali khal (cuka).” Maka beliau pun meminta dibawakan cuka tersebut lalu
beliau pun makan berlauk dengannya. Dan beliau mengatakan, “Lauk yang paling
nikmat (enak) adalah cuka, lauk yang paling nikmat adalah cuka.” (Shahih
Muslim, no. 2052)
Tetapi apabila ditanya kenapa kita tidak makan makanan tertentu,
maka dibolehkan menyatakan alasannya dengan baik tanpa memburuk-burukkan
makanan tersebut. Ini sebagaimana hadis di mana Rasulullah enggan makan makanan
berupa daging dhab (biawak padang pasir). Apabila beliau ditanya sama ada dhab
itu haram dimakan, maka Rasulullah mengatakan:
لاَ، وَلَكِنْ لَمْ يَكُنْ
بِأَرْضِ قَوْمِي، فَأَجِدُنِي أَعَافُهُ
“Dhab tersebut tidak terdapat di kampung
halamanku (bukan makanan kebiasaan bagi masyarakatnya), jadi aku rasa tidak
biasa dengannya (atau tidak selera terhadapnya).” (Shahih al-Bukhari, no. 5391,
5537)
15, Tidak Disukai
Makan Sambil Bersandar
Kata Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
لاَ آكُلُ مُتَّكِئًا
“Aku tidak makan dalam keadaan bersandar.”
(Shahih al-Bukhari, no. 5398, 5399. Bab Makan Sambil Bersandar)
16, Larangan Makan
Dari Bekas Terbuat Dari Emas dan Perak
‘Abdurrahman B. Abi Laila mengkhabarkan:
أَنَّهُمْ كَانُوا عِنْدَ حُذَيْفَةَ،
فَاسْتَسْقَى فَسَقَاهُ مَجُوسِيٌّ، فَلَمَّا وَضَعَ القَدَحَ فِي يَدِهِ رَمَاهُ
بِهِ، وَقَالَ: لَوْلاَ أَنِّي نَهَيْتُهُ غَيْرَ مَرَّةٍ وَلاَ مَرَّتَيْنِ،
كَأَنَّهُ يَقُولُ: لَمْ أَفْعَلْ هَذَا، وَلَكِنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: لاَ تَلْبَسُوا الحَرِيرَ وَلاَ الدِّيبَاجَ،
وَلاَ تَشْرَبُوا فِي آنِيَةِ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ، وَلاَ تَأْكُلُوا فِي
صِحَافِهَا، فَإِنَّهَا لَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَلَنَا فِي الآخِرَةِ
“Bahawasanya ketika mereka (orang-orang) berada di sisi Hudzaifah,
Hudzaifah meminta minuman, maka seorang Majusi pun membawa untuknya minuman
dalam sebuah bekas di tangannya. Lalu Hudzaifah pun melempar bekas tersebut
dari tangannya lalu berkata:
“Kalau bukan kerana aku telah melarangnya
lebih dari sekali atau dua kali (tentu aku tidak melemparkannya).” Seolah-olah
beliau mengatakan:
“Aku tidak mahu melakukan seperti ini tetapi aku telah mendengar
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Janganlah kalian memakai sutra, jangan kalian minum dari bekas
terbuat dari emas dan perak, dan janganlah kalian makan di atas bekas yang
terbuat dari emas dan perak. Kerana semua itu adalah untuk mereka (orang-orang
kafir) di dunia, dan untuk kita di akhirat kelak.” (Shahih al-Bukhari, no.
5426)
Dalam hadis yang lain, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
الَّذِي يَشْرَبُ فِي إِنَاءِ
الفِضَّةِ إِنَّمَا يُجَرْجِرُ فِي بَطْنِهِ نَارَ جَهَنَّمَ
“Orang-orang yang minum dengan menggunakan
bekas terbuat dari perak sesungguhnya di perutnya akan bergelojak dengan api
jahannam.” (Shahih al-Bukhari, no. 5634)
17, Makanan Yang
Tidak Dimakan Hendaklah Ditutup
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا كَانَ جُنْحُ اللَّيْلِ،
أَوْ أَمْسَيْتُمْ، فَكُفُّوا صِبْيَانَكُمْ، فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ تَنْتَشِرُ
حِينَئِذٍ، فَإِذَا ذَهَبَ سَاعَةٌ مِنَ اللَّيْلِ فَحُلُّوهُمْ، فَأَغْلِقُوا
الأَبْوَابَ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَفْتَحُ بَابًا
مُغْلَقًا، وَأَوْكُوا قِرَبَكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ، وَخَمِّرُوا
آنِيَتَكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ، وَلَوْ أَنْ تَعْرُضُوا عَلَيْهَا
شَيْئًا، وَأَطْفِئُوا مَصَابِيحَكُمْ
“Apabila memasuki waktu malam (atau ketika senja), maka tahanlah
anak-anak kalian (agar tidak keluar rumah) kerana Syaitan-syaitan sedang
berkeliaran ketika itu. Jika waktu malam telah berlalu beberapa ketika, maka
lepaskanlah mereka. Kuncilah pintu-pintu dan sebutlah nama Allah kerana Syaitan
tidak mampu membuka pintu yang tertutup. Tutuplah bekas-bekas air kalian dan
sebutlah nama Allah. Tutuplah bekas-bekas makanan kalian dan sebutlah nama
Allah walaupun hanya dengan meletakkan sesuatu (sebatang kayu) di atasnya di
atasnya, dan matikanlah lampu-lampu kalian.” (Shahih al-Bukhari, no. 5623. Bab:
Menutup Bekas-bekas Makanan)
Dalam riwayat lain, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
bersabda:
أَطْفِئُوا المَصَابِيحَ إِذَا
رَقَدْتُمْ، وَغَلِّقُوا الأَبْوَابَ، وَأَوْكُوا الأَسْقِيَةَ، وَخَمِّرُوا
الطَّعَامَ وَالشَّرَابَ – وَأَحْسِبُهُ قَالَ – وَلَوْ بِعُودٍ تَعْرُضُهُ
عَلَيْهِ
“Matikanlah lampu-lampu apabila kamu tidur, dan tutuplah (kunci)
pintu-pintu. Ikatlah (tutuplah) bekas-bekas minuman, dan tutuplah
makanan-makanan dan minuman-minuman walaupun hanya sekadar dengan meletakkan
sebatang kayu (lidi) di atasnya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5624)
18, Tidak Bernafas
Ke Dalam Bekas Makanan atau Minuman
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا شَرِبَ أَحَدُكُمْ فَلاَ
يَتَنَفَّسْ فِي الإِنَاءِ، وَإِذَا بَالَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَمْسَحْ ذَكَرَهُ
بِيَمِينِهِ، وَإِذَا تَمَسَّحَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَتَمَسَّحْ بِيَمِينِهِ
“Apabila salah seorang di antara kamu minum,
maka janganlah dia menghembuskan nafasnya ke dalam bekas. Dan apabila salah
seorang di antara kamu kencing, maka janganlah dia membasuh (menyentuh)
kemaluannya dengan tangan kanannya. Dan apabila dia beristinja’, maka janganlah
dia beristinja’ dengan tangan kanannya.” (Shahih al-Bukhari, no. 5630)
Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu berkata:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الشُّرْبِ مِنْ ثُلْمَةِ الْقَدَحِ، وَأَنْ
يُنْفَخَ فِي الشَّرَابِ
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
melarang perbuatan minum dari bahagian bekas yang retak, dan beliau juga
melarang meniup ke dalam minuman.” (Sunan Abu Daud, no. 3722. Dinilai sahih
oleh al-Albani)
19, Tidak Makan Makanan Yang Terlalu Panas
‘Urwah B. Az-Zubair radhiyallahu ‘anhuma berkata:
أَنَّهَا كَانَتْ إِذَا
ثَرَدَتْ، غَطَّتْهُ شَيْئًا حَتَّى يَذْهَبَ فَوْرُهُ، ثُمَّ تَقُولُ: إِنِّي
سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: إِنَّهُ
أَعْظَمُ لِلْبَرَكَةِ
“Bahawasanya pernah beliau (Asma’ B. Abi Bakr) membuat tsarid,
beliau menutupnya sehinggalah asap panasnya hilang. Kemudian beliau berkata:
“Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berkata: “Sesungguhnya itu menambahkan barakah.”
(Musnad Ahmad, no. 26958. Dinilai sahih oleh al-Albani dan hasan oleh Syu’aib
al-Arnauth)
Tsarid adalah makanan berupa campuran potongan-potongan roti
dengan kuah daging.
20, Mengambil makanan yang terjatuh
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِذَا وَقَعَتْ لُقْمَةُ
أَحَدِكُمْ فَلْيَأْخُذْهَا فَلْيُمِطْ مَا كَانَ بِهَا مِنْ أَذًى
وَلْيَأْكُلْهَا وَلَا يَدَعْهَا لِلشَّيْطَانِ وَلَا يَمْسَحْ يَدَهُ
بِالْمِنْدِيلِ حَتَّى يَلْعَقَ أَصَابِعَهُ فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي فِي أَيِّ
طَعَامِهِ الْبَرَكَةُ
“Apabila makanan salah seorang dari kalian terjatuh, maka ambil
dan bersihkanlah kotoran yang terdapat padanya dan kemudian makanlah, dan
jangan biarkannya untuk Syaitan. Dan janganlah kalian bersihkan tangan kalian
dengan kain pengelap sehinggalah terlebih dahulu ia dijilat. Kerana
sesungguhnya kalian tidak tahu di bahagian manakah makanan tersebut mengandungi
barakah.” (Shahih Muslim, no. 3793)
21, Larangan Minum Dari Bahagian Gelas Yang Retak
Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu berkata:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الشُّرْبِ مِنْ ثُلْمَةِ الْقَدَحِ، وَأَنْ
يُنْفَخَ فِي الشَّرَابِ
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
melarang perbuatan minum dari bahagian bekas yang retak, dan beliau juga
melarang meniup ke dalam minuman.” (Sunan Abu Daud, no. 3722. Dinilai sahih
oleh al-Albani)
22, Membuang Kotoran Dari Minuman
Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ النَّفْخِ فِي الشُّرْبِ» فَقَالَ رَجُلٌ:
القَذَاةُ أَرَاهَا فِي الإِنَاءِ؟ قَالَ: «أَهْرِقْهَا»، قَالَ: فَإِنِّي لَا
أَرْوَى مِنْ نَفَسٍ وَاحِدٍ؟ قَالَ: «فَأَبِنِ القَدَحَ إِذَنْ عَنْ فِيكَ
“Bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam melarang dari
perbuatan meniup ke dalam minuman.” Seorang lelaki bertanya: “Adakalanya aku
melihat sesuatu (kotoran) terapung di dalam bekas air.” Rasulullah pun berkata:
“Keluarkanlah (kotoran tersebut).” Lelaki itu berkata lagi: “Bahawasanya aku
tidak merasa puas dengan sekali tarikan nafas.” Rasulullah bersabda: “Kalau
begitu, jauhkanlah bekas tersebut dari mulutmu.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 1887.
Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
23, Makan Dari Bawah Hidangan
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
كُلُوا وَكُلُوا مِنْ
أَسْفَلِهَا، وَلَا تَأْكُلُوا مِنْ أَعْلَاهَا، فَإِنَّ الْبَرَكَةَ تَنْزِلُ
مِنْ أَعْلَاهَا، فَأَكَلُوا مِنْهَا حَتَّى شَبِعُوا
“Makan dan makanlah dari bahagian bawahnya,
dan jangan kamu makan dari bahagian atasnya. Kerana sesungguhnya barakah itu
turun dari bahagian atasnya, maka makanlah darinya sehingga kenyang.” (Musnad
Ahmad, no. 16006. Dinilai hasan sanadnya oleh Syu’aib al-Arnauth)
Dalam riwayat Abu Daud, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
bersabdsa:
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ
طَعَامًا فَلَا يَأْكُلْ مِنْ أَعْلَى الصَّحْفَةِ، وَلَكِنْ لِيَأْكُلْ مِنْ
أَسْفَلِهَا، فَإِنَّ الْبَرَكَةَ تَنْزِلُ مِنْ أَعْلَاهَا
“Apabila salah seorang di antara kamu makan,
maka jangan ia makan dari bahagian atas hidangan, tetapi makanlah dari bahagian
bawahnya. Kerana sesungguhnya barakah itu turun dari bahagian atasnya.” (Sunan
Abu Daud, no. 3772. Dinilai sahih oleh al-Albani)
24, Larangan Minum Dari Bekas Tempat Menyimpan Air
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الشُّرْبِ مِنْ فَمِ القِرْبَةِ أَوِ السِّقَاءِ
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
melarang minum secara langsung dari bekas simpanan air atau dari kantong air.”
(Shahih al-Bukhari, no. 5627)
Maka yang benar, hendaklah air dituang ke dalam bekas yang lain
seperti gelas atau cawan mengikut jumlah kadar yang diperlukan, lalu kemudian
barulah diminum.
25, Mengagihkan Minuman Bermula Dari Yang Paling
Kanan
Anas B. Malik radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُتِيَ بِلَبَنٍ قَدْ شِيبَ بِمَاءٍ، وَعَنْ يَمِينِهِ
أَعْرَابِيٌّ، وَعَنْ شِمَالِهِ أَبُو بَكْرٍ، فَشَرِبَ ثُمَّ أَعْطَى
الأَعْرَابِيَّ، وَقَالَ: «الأَيْمَنَ فَالأَيْمَنَ
“Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam diberikan
dengan susu yang telah dibancuh air. Di sebelah kanan beliau ketika itu adalah
seorang ‘Arab Badwi manakala di kiri beliau adalah Abu Bakr. Maka beliau pun
meminumnya kemudian memberikannya kepada orang ‘Arab Badwi lalu beliau
bersabda, “Yang paling kanan, kemudian yang kanan.” (Shahih al-Bukhari, no.
5619)
26, Tidak Berlebihan Dalam Makan
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
مَا مَلأَ ابْنُ آدَمَ وِعَاءً
شَرًّا مِنْ بَطْنٍ
“Tidak ada tempat yang diisi oleh anak
keturunan Adam yang lebih buruk dari perutnya.” (Musnad Ahmad, no. 17186. Sunan
at-Tirmidzi, no. 2380. Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
Sambungan hadis dalam riwayat at-Tirmidzi:
بِحَسْبِ ابْنِ آدَمَ أُكُلَاتٌ
يُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَإِنْ كَانَ لَا مَحَالَةَ فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ وَثُلُثٌ
لِشَرَابِهِ وَثُلُثٌ لِنَفَسِهِ
“Cukuplah bagi anak keturunan Adam agar makan
sekadar untuk menegakkan tulang sulbinya (tulang punggung). Melainkan jika ia
tidak dapat mengelak, maka isilah 1/3 untuk makanannya, 1/3 untuk minumannya,
dan 1/3 untuk nafasnya.” (Sunan at-Tirmidzi, no. 2380. Dinilai sahih oleh
at-Tirmidzi)
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
الْكَافِرُ يَأْكُلُ فِي سَبْعَةِ
أَمْعَاءٍ، وَالْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ فِي مِعًى وَاحِدٍ
“Orang-orang kafir makan dengan tujuh perut,
manakala orang-orang beriman makan dengan satu perut.” (Shahih al-Bukhari, no.
5395. Bab: Orang-orang beriman makan dengan satu perut. Shahih Muslim, no. 2060)
27, Melazimi Makan dan Minum Dalam Keadaan Duduk
Anas radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّهُ نَهَى أَنْ يَشْرَبَ
الرَّجُلُ قَائِمًا، قَالَ قَتَادَةُ: فَقُلْنَا فَالْأَكْلُ، فَقَالَ: ذَاكَ
أَشَرُّ أَوْ أَخْبَثُ
“Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam melarang
seseorang minum dalam keadaan berdiri.” Qotadah berkata, “Kami bertanya (kepada
Anas): Bagaimana pula dengan makan (sambil berdiri)?” Maka katanya: “Itu lebih
buruk atau menjijikkan.” (Shahih Muslim, no. 2024. Bab: Dibencinya Minum Sambil
Berdiri)
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّهُ رَأَى رَجُلًا يَشْرَبُ
قَائِمًا، فَقَالَ لَهُ: قِهِ قَالَ: لِمَهْ ؟ قَالَ: أَيَسُرُّكَ أَنْ يَشْرَبَ
مَعَكَ الْهِرُّ ؟ قَالَ: لَا. قَالَ: فَإِنَّهُ قَدْ شَرِبَ مَعَكَ مَنْ هُوَ
شَرٌّ مِنْهُ، الشَّيْطَانُ
“Bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pernah melihat
seseorang minum dalam keadaan berdiri. Maka beliau pun berkata, “Tahan orang
itu.” Orang tersebut pun bertanya, “Kenapa?” Maka Nabi berkata, “Sukakah
sekiranya kucing turut minum bersama-sama denganmu?” Lelaki itu berkata,
“Tidak.” Nabi pun menjelaskan, “Kerana sesungguhnya telah turut minum
bersama-sama denganmu yang lebih buruk dari kucing, iaitu Syaitan.” (Musnad
Ahmad, no. 8003. Dinilai sahih sanadnya oleh al-Albani)
Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَجَرَ عَنِ الشُّرْبِ قَائِمًا
“Bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam mencela perbuatan minum dalam keadaan berdiri.” (Shahih Muslim, no.
2025. Bab: Dibencinya Minum Sambil Berdiri)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
لَا يَشْرَبَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ
قَائِمًا، فَمَنْ نَسِيَ فَلْيَسْتَقِئْ
“Janganlah salah seorang di antara kamu minum
dalam keadaan berdiri, sesiapa yang terlupa makan muntahkanlah.” (Shahih
Muslim, no. 2026. Bab: Dibencinya Minum Sambil Berdiri)
Al-Jarrud B. Al-Mu’alla radhiyallahu ‘anhu berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنِ الشُّرْبِ قَائِمًا
“Bahawasnaya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam melarang perbuatan minum dalam keadaan berdiri.” (Sunan at-Tirmidzi, no.
1881)
Hadis-hadis ini semuanya menjelaskan larangan makan dan minum
dalam keadaan berdiri. Sekaligus menunjukkan keutamaan agar melazimi makan dan
minum dalam keadaan duduk. Walaupun begitu tidaklah ia terlarang secara mutlak.
Tetapi tetap dibolehkan makan dan minum dalam keadaan berdiri sekali-sekala
sebagaimana perbuatan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri dan
berdasarkan perbuataan sebahagian sahabat yang bersamanya.
Ulama berbeza pendapat dalam memahami antara dalil-dalil yang
melarang dengan perbuatan Nabi bersama-sama para sahabatnya yang menunjukkan
dibolehkan perbuatan tersebut. Di antara dalil-dalil yang menunjukkan
keharusannya adalah:
An-Nazzaal berkata:
أَتَى عَلِيٌّ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ عَلَى بَابِ الرَّحَبَةِ «فَشَرِبَ قَائِمًا» فَقَالَ: إِنَّ نَاسًا
يَكْرَهُ أَحَدُهُمْ أَنْ يَشْرَبَ وَهُوَ قَائِمٌ، وَإِنِّي رَأَيْتُ النَّبِيَّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَعَلَ كَمَا رَأَيْتُمُونِي فَعَلْتُ
“‘Ali radhiyallahu ‘anhu membawa air ke pintu masjid, kemudian
beliau pun meminumnya dalam keadaan berdiri. Beliau berkata, “Sebahagian orang
membenci minum dalam keadaan berdiri, sedangkan aku melihat sendiri Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam melakukannya sebagaimana yang engkau lihat aku
melakukannya.”.” (Shahih al-Bukhari, no. 5615. Bab: Minum Dalam Keadaan
Berdiri)
Kata Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma:
شَرِبَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمًا مِنْ زَمْزَمَ
“Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pernah
minum zam-zam dalam keadaan berdiri.” (Shahih al-Bukhari, no. 5617)
Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma berkata:
كُنَّا نَأْكُلُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ نَمْشِي، وَنَشْرَبُ وَنَحْنُ
قِيَامٌ
“Kami pernah makan di zaman Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sambil berjalan dan minum dalam keadaan berdiri.”
(Sunan at-Tirmidzi, no. 1880. Dinilai sahih oleh at-Tirmidzi)
Imam an-Nawawi rahimahullah dalam Syarah Shahih Muslim (13/195)
menyatakan larangan makan dan minum dalam keadaan berdiri tersebut adalah
merujuk maksud makruh tanzih. Iaitu makruh yg menghampiri mubah, tidak disukai
sekiranya dijadikan sebagai kebiasaan.
Demikian juga yang dipegang oleh al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani
dalam Fathul Bari dan penyusun ‘Aunul Ma’bud, Abu Thayyib Al-Adzim Abadi
rahimahullah. Adapun perintah memuntahkan minuman tersebut sekiranya terminum
dalam keadaan berdiri, maka itu menunjukkan tuntutan bersifat sunnah
(istihbab), bukan wajib.
Kata al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah:
بل الصواب أن النهي فيها محمول
على التنزيه وشربه قائما لبيان الجواز وأما من زعم نسخا أو غيره فقد غلط فإن النسخ
لا يصار إليه مع إمكان الجمع لو ثبت التاريخ وفعله صلى الله عليه و سلم لبيان
الجواز لا يكون في حقه مكروها أصلا فإنه كان يفعل الشيء للبيان مرة أو مرات ويواظب
على الأفضل والأمر بالاستقاءة محمول على الاستحباب فيستحب لمن شرب قائما أن يستقيء
لهذا الحديث الصحيح الصريح فإن الأمر إذا تعذر حمله علىالوجوب حمل على الاستحباب
“Sebaliknya yang benar berkaitan larangan beliau tersebut dibawa
kepada makna makruh tanzih. Dan dalil yang menunjukkan beliau minum dalam
keadaan berdiri tersebut menunjukkan keharusannya (dibolehkan). Adapun yang
mengatakan adanya nasakh (pemansuhan hukum) atau selainnya, maka itu adalah
salah. Kerana nasakh tidak boleh dilakukan ketika masih ada ruang
kebarangkalian untuk menggabungkan di antara dalil-dalil yang ada walaupun
setelah adanya tarikh (difahami mana dalil yang datang awal dan terkemudian).
Dan perbuatan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam minum sambil
berdiri tersebut menunjukkan hukum boleh (harus) kerana tidak mungkin kita
katakan beliau melakukan sesuatu yang makruh (dibenci). Ini kerana beliau
adakalanya melakukan sesuatu sekali atau berulang-ulang kali dalam rangka untuk
menjelaskan (sesuatu hukum). Dan adakalanya beliau membiasakan sesuatu untuk
menunjukkan keutamaan (sesuatu amal). Manakala perintah memuntahkan minuman
jika seseorang terminum dalam keadaan berdiri maka ia dibawa kepada perintah
istihbab (dianjurkan, bukan wajib). Menunjukkan, disukai bagi yang minum dalam
keadaan berdiri agar memuntahkan yang diminum berdasarkan isyarat dari hadis
yang sahih lagi jelas ini. Kerana apabila suatu kata perintah itu tidak dapat
dibawa kepada makna wajib, maka ia dibawa kepada makna istihbab (anjuran).”
(Ibnu Hajar, Fathul Bari, 10/83)
Wallahu a’lam.
Penulis: Abu Numair Nawawi B. Subandi
No comments:
Post a Comment